نویسنده:recorditgroup 5,141 بازدید بدون دیدگاه تاریخ انتشار: 21 آگوست 2018

آینه لیزر و چگونگی تنظیم آینه دستگاه لیزر

5/5 - (1 امتیاز)

دستگاه لیزر همان طور که در مقالات قبل گفته شد متشکل از قطعات یدکی گوناگونی می باشد که هر قطعه یدکی در کارکرد دستگاه لیزر و نتیجه آن تاثیرگذار است و هر کدام وظیفه خاص خود را دارد که در عملکرد دستگاه بسیار مهم هستند و آینه لیزر یکی از قطعات یدکی دستگاه لیزر می باشد در این مقاله می خواهیم درباره موضوع تنظیمات آینه لیزر توضیحاتی ارائه دهیم.

آینه لیزر چیست و چه وظیفه ای دارد؟

آینه لیزر در دستگاه لیزر جهت هدایت پرتویی می باشد که از تیوب لیزر خارج می شود به کار برده می شود. تعداد آینه هایی که در دستگاه لیزر استفاده می شوند سه عدد هستند که همان طور که در تصویر زیر می بینید این سه آینه به ترتیب جلوی تیوب لیزر، روی محور x  و سر هد لیزر قرار دارند.
همان طور که می دانید تیوب لیزر در پشت دستگاه ثابت است و پرتو لیزر خروجی از تیوب لیزر به یک سری آینه ها به سر برش هدایت می شود. اما با گذشت زمان ممکن است این آینه ها کمی از جای خود حرکت کنند و باعث اختلال در نتیجه دستگاه شوند.
برای به دست آوردن حداکثر قدرت در عملکرد برش در دستگاه برش لیزری باید حتما جایگاه این آینه ها بررسی شوند که بررسی این کار بسیار سخت و دشوار است و پیشنهاد می شود از متخصصین در این زمینه یاری بگیرید.

چگونگی تنظیم آینه لیزر

چگونگی تنظیم آینه لیزر

 

این فرایند در چهار بخش در نظر گرفته می شود:

۱-    بررسی تراز: برای کار کردن باید تراز بودن دستگاه بررسی شود.
۲-    تنظیم آینه ها: اطمینان حاصل کنید که زاویه آینه ها به درستی تنظیم شده باشد.
۳-    تراز کردن تیوب لیزر: از تراز بودن تیوب لیزر اطمینان حاصل کنید تا در نتیجه پرتو به درستی به آینه برخورد کند.
۴-    تراز عمودی: از درستی  برش عمودی متریال ها اطمینان حاصل کنید.

فرایند تنظیم لیزر از آینه لیزر

فرایند تنظیم لیزر از آینه لیزر

 

در تصویر بالا تیوب لیزر را مشاهده می کنید که در پشت دستگاه هست و در واقعیت وقتی درب دستگاه لیزر را باز می کنید قابل مشاهده نیست، دو عدد پایه تیوب که جهت نگهداری تیوب لیزر هستند و آینه یک در جلوی تیوب لیزر وجود دارد و آینه لیزر شماره ۲  که روی ریل در سمت چپ آن وجود دارد.
پرتو لیزر خروجی از تیوب لیزر به اینه شماره یک برخورد کرده و بعد از آن به آینه شماره و بعد از آن به آینه لیزری که روی هد دستگاه لیزر است برخورد کرده از طریق نازل به متریال برخورد می کند.

تست ساده تراز بودن آینه لیزر:

اگر در دستگاه لیزر خود به این نتیجه رسیده اید که به خوبی برش نمی دهند یا قدرت برش آن کم شده است ممکن است تراز آن بهم خورده باشد. یک تست ساده برای این کار وجود دارد.
چند عدد نوار چسب کوچک را ببرید و از وسط مانند شکل زیر بهم بچسبانید این کار به شما هدف یا همان جایی که قرار است پرتو لیزر به آن برخورد کند را نشان می دهد. چسب را مقابل آینه لیزر شماره ۳ قرار دهید. مانند تصویر زیر.

تست ساده تراز بودن آینه لیزر

تست ساده تراز بودن آینه لیزر

 

درب دستگاه لیزر را ببنید و هد لیز را به به بالاترین گوشه سمت راست دستگاه لیزر ببرید. برای تست، دکمه Laser روی کنترل پنل را فشار دهید.
لیزر تا زمانی که دکمه پایین نگه داشته شود آتش می گیرد پس تا زمانی دکمه را نگه دارید که علامت روی نوار چسب ظاهر شود. اگرمدت طولانی تری نگه دارید نوار چسب آتش میگیرد.

هد لیزر را به قسمت جلوی میز دستگاه لیزر به سمت راست حرکت دهید و تست دیگری را انجام دهید. این کار را برای برای گوشه میز دستگاه لیزر انجام دهید.

اصل هم ترازی:

سه عدد آینه لیزر موجود در دستگاه لیزر بسیار دقیق هستند و به همین روش تنظیم می شوند. سه عدد پیچ در اطراف نگهدارنده آینه ها وجود دارد.

تراز کردن آینه دستگاه لیزر

تراز کردن آینه دستگاه لیزر

 

وقتی زاویه آینه لیزر را تنظیم می کنید به آینه لیزر بعدی که پرتو لیزر برخورد می کند هم تاثیرگذار است. با قرار دادن یک تکه نوار چسب روی آینه لیزر بعدی می توانید جایگاه جدید پرتو لیزر بعد از تنظیمات را نیز مشاهده نمایید.
تنظیم آینه دستگاه لیزر باید به گونه ای باشد که هر گونه تغییری در هدف های دور در آینه قابل تشخیص باشد و هم ترازی دقیق تر انجام شود.

تنظیمات آینه لیزر چگونه انجام می شود؟

همان طور که در بالا گفته شد هر آینه لیزر دارای سه پیچ روی بدنه می باشد که برای تنظیم آن باید از این سه پیچ کمک بگیرید.
برای اینکه پرتو لیزر به صورت عمودی به پایین حرکت کند لازم است که پیچ بالایی را در جهت عقربه ساعت تا جایی که می خواهید سفت کنید.
برای اینکه پرتو لیزر به سمت راست حرکت کند پیچ پایینی سمت چپ را در جهت عقربه های ساعت سفت کنید.

تنظیمات آینه لیزر چگونه انجام می شود؟

تنظیمات آینه لیزر چگونه انجام می شود؟

 

با سفت کرد این پیچ ها اینه در همان قسمت پیچ کمی به سمت عقب رفته و این تغییر باعق تغییر در پرتو لیزر می شود. اگر با سفت کردن پیچ های گفته شد باز هم زاویه پرتو خروجی مورد نظر خود را به دست نیاوردید می توانید از اقدام به شل کردن بقیه پیچ ها نمایید به عنوان مثال همان طور که در شکل زیر قابل مشاهده است وقتی پیچ بالایی را سفت کردید ولی باز هم زاویه پرتو لیزر خروجی مدنظر خود را نگرفتید می توانید دو پیچ پایینی روی پایه آینه لیزر را شل کنید تا جایی که به نتیجه دلخواه برسید.

همان طور برای زمانی که پرتو لیزر را می خواهید به سمت را منحرف کنید می توانید در ادامه از برای انحراف بیشتر اقدام به شل کردن دو پیچ سمت راستی اقدام نمایید.

 

منبع: مقاله آینه لیزر وب سایت روتک

امتیاز شما به این مقاله
5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها:
مقالات مرتبط

یاور ما در سایت باشید

با ارسال دیدگاه های خود در سایت، جهت بهبود مطالب مارا یاری فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

(ضروری)
(ضروری) (ضروری)

۴۸۳۱۵ - ۰۲۱