نویسنده:recorditgroup 4,987 بازدید بدون دیدگاه تاریخ انتشار: 24 جولای 2018

چاه ارت چیست؟

3.7/5 - (4 امتیاز)

چاره ارت چست؟ و به چه معناست؟ ارت به معنی زمین است و چاه ارت جهت جلوگیری از برق گرفتگی در وسایل برقی و الکتریکی کاربرد دارد، استفاده از چاه ارت ضروری بوده و بسیار پر اهمیت است.
در ساختمان های تازه ساخت برای دریافت مجوز ساخت حتما ساختمان ها باید مجهز به چاه ارت باشند ولی در ساختمان های قدیمی به دلیل وجود نداشتن چاه ارت، حتما باید به ایجاد چاه ارت، خودتان اقدام نمایید یا از متخصصین در این امر کمک بگیرید. در ادامه مختصری از چاه ارت و چگونگی کارکرد آن اطلاعاتی آورده ایم.

چرا باید از چاه ارت در دستگاه های چاپ استفاده کنیم؟

چاه ارت برای حفظ ایمنی کاربر و دستگاه های برقی می باشد. علاوه بر اینکه شما نیاز دارید از دستگاه چاپ بنر خود محافظت کنید، حفاظت از جان کاربر و یا اپراتور دستگاهی که دارید بسیار مهم تر است.
دستگاه های صنعتی مثل انواع دستگاه چاپ، به دلیل سه فاز بودن حتما نیاز به چاپ ارت دارند تا هم از خراب شدن دستگاه به علت نشتی جریان برق جلوگیری شود هم از برق گرفتگی اپراتور دستگاه ها.

طریقه ساخت چاه ارت

طریقه ساخت چاه ارت

چاه ارت جهت محافظت افراد برای جلوگیری از برق گرفتگی است. گاهی پیش آمده وقتی شما به بدنه دستگاه های الکتریکی خود دست می زنید مقدار کمی دچار برق گرفتگی می شوید. دلیل آن می تواند به خاطر نشتی جریان در دستگاه باشد و بدین ترتیب دستگاه باردار شده و در اثر تماس دست با دستگاه، شما هم دچار برق گرفتگی می شوید.
چاه ارت جهت محافظت از دستگاه به جهت درست کار کردن دستگاه می باشد. به همین دلیل هم برای محافظت دستگاه و اپراتور دستگاه نیاز به چاه ارت دارید.

چاه ارت چگونه کار می کند؟

نکته ای که در ابتدا باید بدانید این است که هدف از ایجاد چاه ارت، ایجاد مقاومت در حد ۲ اهم می باشد. از آنجایی که جریان تمایل دارد به سمتی حرکت کند که مقاومت کمتری دارد و از آن جایی که بدن انسان ها مقاومت های بالایی در حد ۲۵۰۰ الی ۵۰۰۰ اهم دارند، وقتی کاربر با دستگاه تماس برقرار می کند جریان به جهتی که مقاومت کمتری دارد یعنی به سمت ارت حرکت می کند بدین صورت، کاربر از برق گرفتگی محافظت می شود.

چاه ارت کجا قرار بگیرد؟

محل قرار گیری چاه ارت بسیار مهم است، برای چاه ارت نیاز به رطوبت دارید به همین دلیل باید زمین را بسته به نوع زمین ۲ تا ۶ متر زمین را کنده تا به رطوبت برسید. برای اتصال به سیم ارت لازم است یک صفحه از جنس مس را در چاهی که حفر کرده اید قرار دهید. از آن جایی که برای چاه ارت به دنبال مقاومت کم هستیم پس بهتر است از موادی مانند ذغال، بنتونیت و نمک در زیر صفحه مسی استفاده کنید و اطراف آن را با خاک رس پر کنید. جهت درک بیشتر عکس زیر را مشاهده نمایید.

 

ساختار چاه ارت

ساختار چاه ارت

 

پیشنهاد می کنیم حتما برای محافظت از خودتان و دستگاه تان از چاه ارت استفاده نمایید.
نشتی جریان همیشه به دلایل خرابی و نقص نیست در بسیاری از ماشین آلات از پاورهای سوئیچینگ استفاده می شود و همین موضوع سبب ایجاد هارمونیک و القای ولتاژ در بدنه فلزی می شود که می بایست از طریق ارت تخلیه شود. عدم تخلیه این ولتاژ می تواند موجب آسیب به قطعات الکترونیکی، ایجاد نویز، خطا در عملکرد ماشین و خطرات جانبی برای افراد شود.

از چه ارت هایی نباید استفاده کنیم؟

  • استفاده از لوله گاز به عنوان ارت بسیار خطرناک می تواند از طریق شبکه گاز موجب آتش سوزی در ساختمان های مجاور گردد از طرفی مقاومت بالای لوله و عایق استفاده شده جهت جلوگیری از پوسیدگی مانع از تخلیه ولتاژ و برق دار شدن لوله های کل ساختمان و یا ساختمان های مجاور شود.
  • استفاده از لوله آب به عنوان ارت می تواند باعث کشته شدن افراد شود چرا که در صورت بروز اتصالی، آب هادی ولتاژ و جریان بوده و درصورتی که نزدیک محل مسکونی باشد برق دار شدن لوله های آب هنگام استحمام خطر مرگ و قلبی و در مکان های عمومی و تجاری افرادی که مشکل قلبی یا حساسیت دارند از طریق حتی شستن دست دچار برق گرفتگی و سکته شوند از طرفی مقاومت لوله های آب نیز به سبب آبکاری و جنس لوله بالا می باشد و تخلیه درست صورت نخواهد گرفت و همچنین می تواند موجب انتقال جریان به ساختمان های مجاور نیز گردد.
  • استفاده از اسکلت، درب و پنجره در ساختمان به عنوان ارت اگرچه امروز خیلی رایج می باشد اما مقاومت حدودی اسکلت فلزی ۳۰۰ اهم است که هنگام بروز حادثه برای تخلیه کامل قابل اطمینان نمی باشد و می تواند، باعث انتقال ولتاژ به سایر وسایل برقی و آسیب بیشتر گردد امروز بیشتر ساختمان ها دارای اسکلت بتونی می باشند و عدم وجود فلز در ستون های ساختمان درب و پنجره ها به زمین متصل نیستند و به هیج عنوان کمکی در تخلیه نمی کنند تنها خود به عنوان عامل خطر بیشتر می تواند برق دارشوند برخی کارشناسان استفاده موازی اسکلت فلزی و ارت را پیشنهاد می کنند که خطر را کاهش می دهد ولی قابلیت اطمینان وجود ندارد و از طرفی از نظر علمی و مهندسی تائید شده نمی باشد.
امتیاز شما به این مقاله
3.7/5 - (4 امتیاز)
برچسب ها:
مقالات مرتبط

یاور ما در سایت باشید

با ارسال دیدگاه های خود در سایت، جهت بهبود مطالب مارا یاری فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

(ضروری)
(ضروری) (ضروری)

۴۸۳۱۵ - ۰۲۱