نویسنده:recorditgroup 6,615 بازدید ۲ دیدگاه تاریخ انتشار: 20 دسامبر 2016

Spot Color چیست؟

3.5/5 - (14 امتیاز)

در صنعت چاپ، رایج ترین پرینترها ۴ رنگ هستند. به این دلیل که چهار رنگ CMYK (آبی Cyan ، قرمز Magenta ، زرد Yellowو مشکی Black) در همه چاپ ها مورد استفاده هستند. آنها می توانند با یکدیگر ترکیب شوند و همه رنگ های درخواستی را درست کنند.

دستگاه های چاپ خانگی و صنعتی از این سیستم استفاده می کنند. ( از یک پرینتر لارج فرمت تا یک پرینتر رومیزی خانگی ) محصولاتی شبیه جزوات، اگهی ها و بنرهای بزرگ از سیستم CMYK استفاده می کنند.

Spot Color چیست؟

یک Spot Color جایی هست که جوهر قبل از میکس از آنجا استفاده می کند. مثل نقطه رنگ سبز که از نسبتی از رنگ زرد و آبی تشکیل می شود. Spot Color می تواند رنگ های مختلف و همچنین رنگ های تخصصی مثل متالیک و فلورسنت و … را درست کند.

چه چاپ هایی از Spot استفاده می کنند؟

دراکثر اوقات، چاپ لیتو تنها تکنیکی است که معمولا از Spot Color استفاده می کند.

چاپ لیتو برای هر رنگی که مورد استفاده شما است، پلیت هایی را درست می کند.

در فرآیند چهار رنگ برای هر کدام از CMYK پلیت هایی وجود دارد. اما آنها فقط برای آماده سازی پلیت هایی هستند که Spot Color استفاده می کنند. (به جای CMYK)

چرا از Spot Color استفاده می کنیم؟

Spot Color به دو دلیل استفاده می شود: ۱- تاثیرات هزینه ۲- ترکیب رنگ ها

هزینه :

اگر شما بخواهید یک سربرگ که متن سیاه و یک لوگوی قرمز دارد، چاپ کنید. شما از ۴ رنگ CMYK پلیت هایی برای چاپ درست می کنید.

دستگاه چاپ از مرکب مشکی برای رنگ مشکی و از ترکیب C و M (آبی Cyan و قرمز Magenta ) Y (زرد Yellow ) رنگ قرمز را درست میکند. ولی اگر شما از Spot Color استفاده کنید شما می توانید پولتان را ذخیره کنید ) فقط یک پلیت برای متن مشکی و پلیت دیگری که برای رنگ لوگوی قرمز( از دو پلیت چاپ و دو رنگ به جای ۴ پلیت و ۴ رنگ مرکب استفاده می کند. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مواد می شود.

ترکیب رنگ :

اگر یک Spot Color مخصوص مثل رنگ قسمتی از برند شرکتتان ( مثل نارنجی B&Q) که شما به آن نیاز دارید، وجود دارد و شما می خواهید رنگ نارنجی که چاپ می کنید همیشه شبیه به هم باشد، بدون در نظر گرفتن اینکه کدام کمپانی آن را چاپ می کنید یا آنها از کدام دستگاه استفاده می کنند، باید یک Spot Color مشخص کنید. اگر از Spot Color استفاده کنید شما این شانس را دارید که یک تن نارنجی یکنواخت در تمام چاپ های خود بگیرید.

Spot Color ها اغلب در یک سیستم فهرست شده اند، معروف ترین آنها pantone Matching System در آمریکا و انگلیس است.

اگر شما از Spot Color استفاده نمی کنید باید بدانید که نارنجی شرکت شما در دستگاه های مختلف متفاوت است. (درصد CMYK متفاوت است) و شاید آن وضوح و کیفیت که شما می خواهید نداشته باشید.

Pantone Matching System, pantone چیست؟

در آمریکا و انگلیس، سیستم ترکیب Pantone، فهرست معروفی از Spot Color ها است آن نمونه های معروفی است که همه رنگ ها را نشان می دهد (+۱۰۰۰) و کدهای هر کدام را به وضوح نشان می دهد. به این معنی است که نتیجه چاپ هر کد رنگ Pantone در هر جای جهان دقیقا مشابه آن است.

امتیاز شما به این مقاله
3.5/5 - (14 امتیاز)
برچسب ها:
مقالات مرتبط

یاور ما در سایت باشید

با ارسال دیدگاه های خود در سایت، جهت بهبود مطالب مارا یاری فرمایید

مهرداد فریدکیا در تاریخ 27 دسامبر 2017 گفته:

رنگ زرد دستگاه بنرم خوب چاپ نمیکنه. به جای رنگ زرد نخودی چاپ میکنه.

    ادمین در تاریخ 28 دسامبر 2017 گفته:

    اگر منظورتون این است که خروجی چاپ با طراحی تفاوت رنگ دارد با استفاده از نرم افزار ریپ قدرتمند و مراحل پروفایل سازی به خروجی ایده آل خواهید رسید.
    جهت مشاوره با کارشناسان مربوطه با شماره های شرکت تماس بگیرید. ۴۴۲۰۸۹۸۹-۰۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

(ضروری)
(ضروری) (ضروری)