نویسنده:recorditgroup 3,797 بازدید بدون دیدگاه تاریخ انتشار: 17 ژوئن 2018

گزارشی از اولین همایش بزرگان صنعت چاپ ایران

5/5 - (1 امتیاز)

گزارشی از اولین همایش بزرگان صنعت چاپ ایران

رکوردی که هرگز نمی‌شکند

 

 

کسانی که با برنده بودن عجین هستند شاید هیچ وقت آن را درک نکنند و قدر آن را ندانند؛ از طرفی آنها چون با شکست بیگانه‌اند امکان دارد با کوچکترین تلاطمی در هم بشکنند اما افراد قدرتمندی که با هوشیاری دست به ریسک میزنند، اگر بارها هم شکست بخورند باز هم به پا برمی‌خیزند؛ آنها شکست ناپذیران واقعی‌اند.

متن زیر گزارشی است از اولین همایش یک شرکت جوان اما با تجربه، روایتی است از مجموعه‌ای که با اتکا به تلاش و دوستی توانسته در کوتاه مدت موفقیتش را تکرار کند؛ رکورد نهالی است که ریشه‌های کهنی دارد و کوهی از تجربه و تفکری سرد و گرم کشیده‌ی روزگار پشت آن است. ما مطمئنیم که این رکورد شکستنی نیست.

 

اولین دوره همایش شرکت رکورد در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۳۹۶، در غروب روز سوم نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی برگزار شد. علی هوشیار مدیر فروش شرکت رکورد به عنوان مجری این همایش ظاهر شد و این شب دوستانه را مدیریت کرد. در این جمع علاوه بر حامد دیلمی مدیر عامل شرکت رکورد و خانم Heidi Hoornaert مدیر فروش شرکت بلژیکی سوما، افراد کاردانی پشت تریبون قرار گرفتند و برای حضار سخنرانی کردند. شبی خوب و خاطره‌ای شیرین خلق شد.

 

در آغاز

 

هوشیار (مدیر فروش شرکت رکورد): امیدوارم حضار محترم روز خوبی را سپری کرده باشند، چه دوستانی که مستقیم از نمایشگاه به اینجا آمدند و چه عزیزانی که از بیرون به تقبل زحمت کرده و تشریف فرما شدند.

 

حدود چهار سال پیش با دوستان و همکاران مجموعه تصمیم گرفتیم که به بازار چاپ و تبلیغات ایران وارد شویم؛ آن موقع هنوز اسم شرکت مشخص نبود اما هدف ما معین و تعریف شده بود، می‌دانستیم که باید دوباره شروع کرد و از نوبسازیم. هنوز دو سال از شروع فعالیت ما نگذشته بود که  حدود هزار دستگاه مختلف در زمینه‌های چاپ، برش،  و کاتر پلاتر را در بازار ایران و منطقه به فروش رسانده‌ایم، این آمار برند رکورد را بر سر زبان‌ها انداخت.

توسعه‌بخشی ما ادامه داشت تا اینکه بعد از برجام موفق شدیم مذاکرات موثری را با کمپانی‌های بزرگ انجام دهیم و موافقت آنها برای کار در ایران را اخذ کنیم. مردم ایران در وضعیت اقتصادی بدی به سر می‌برند که این حالت در رکود اقتصادی صنف ما هم اثرگذار بود و رکورد در پی راه چاره برای برون رفت از بحران می‌گشت. با تمام این احوال ما موفق شدیم در کمتر از یک سال ۱۲ دستگاه یووی dilliاز ساخته‌های کشور کره، چهار دستگاه DGI در صنعت نساجی، ۵۰ دستگاه رولند، ۳۰ دستگاه کاتر پلاتر SUMMA  را در بازار ایران به فروش برسانیم. این آمار نشان از ظرفیت بالای بازار و پتانسیل صنعت چاپ و تبلیغات ایران بود که علیرغم وضعیت رکود اقتصادی باز هم این تکنولوژی‌ها خواهان خود را داشت. این حاصل تلاش شبانه‌روزی واحدهای مختلفی در رکورد اعم از واحد بازرگانی، مالی، بازاریابی، آی تی، فروش، انبار و بچه‌های سخت‌کوش و با پشتکار سرویس خدمات و نگهداری بوده است.

 

وقتی به گذشته نگاه می‌کنید گاهی برخی از کارهای انجام شده برای شما نشدنی و غیر ممکن به نظر می‌رسند، واردات و راه‌اندازی دستگاهی چاپ یووی عرض ۵ که سال گذشته در کمتر از ۴۵ روز از کشور کره تا نمایشگاه تبلیغات و بازاریابی ایران آمد و نصب و راه‌اندازی شد، یکی از کارهای بزرگ رکورد بوده است که جا دارد همین‌جا از مجموعه مشاور طراح مدیا، علی‌الخصوص مدیرعامل آن جناب آقای هوشنگ‌نژاد، که در این مسیر سخت و دشوار به ما اعتماد کرده و یاری‎رسان بودند تشکر کنم. این ماشین آمد و در بازار ایران روشن شد و با توجه به کیفیت بالا، صنعتی بودن، جوهر با کیفیت و خوش قیمت و البته خلاقیت و تجربه مجموعه مدیا، توانست کارهای بزرگی را به انجام برساند که بسیاری از دست‌اندرکاران صنف را به فکر فرو ببرد که چگونه بازار کم‌رونق چاپ پتانسیل چنین دستگاهی را دارد. آنها با الگوبرداری از رکورد که پیشتازانه این ریسک را تقبل کرده بود، به فکر توسعه‌بخشی و به روز کردن خود افتادند که این اتفاقی نیک و خجسته بود.

 

 

یکی از اهداف ما در سال ۹۶ این بود که بتوانیم تاثیرگذاران صنعت چاپ دیجیتال را در یک گردهمایی جمع‌ آوریم که خوشبختانه موفق شدیم این کار را صورت دهیم. امیدوارم این سنتی شود که ما هر سال بتوانیم برای برقراری و مقاوم‌سازی ارتباط موثر رکورد با مشتریانش دور هم جمع بشویم. در پایان عرایضم نهایت تشکر را از تمامی عزیزانی که با خرید از رکورد و دیگر پشتیبانی‌ها در طی این سال‏ها این نهال کهن ریشه را آبیاری کردند سپاس‌گزارم و همچنین تشکر ویژه‌ای از دوست و همکار عزیزم حامد دیلمی، مدیریت خوش‌خلق و خلاق مجموعه رکورد دارم که بنده را در موفقیت‌های خود سهیم کردند.

در بخش بعدی می‏خواهم از یکی از همراهان و رفیقان قدیمی رکورد که در ۱۰ سال گذشته همواره همراه ما بودند و در سختی‌ها پشت ما را خالی نگذاشتند، دعوت کنم تا از سخنان ایشان استفاده کنیم. دوست خوبم، جناب آقای پورنوری از شهر شعر و ادب، شیراز.

 

 

پیشکسوتان چون درختان کهن‌سالند

پور نوری: با عرض سلام خدمت تمامی حضار؛ تمامی گفته‌ها و نکات را جناب هوشیار به درستی مطرح کردند و حرف دیگری از رکورد نماند ولی من بسیار خوشحالم که در این جمع حضور دارم و باید تشکر ویژه داشته باشم از مدیریت شرکت بزرگ رکورد، جناب دیلمی و همچنین پرسنل کوشا و بسیار زحمت‌کش آنان که همواره نشان دادند آماده تغییر و بهبودی هستند و این برای کشوری که می‌دانیم فرهنگ سنتی‌اش در برابر هر تغییری مقاومت می‌کند، کار بزرگ و سختی است. ایشان با علم و اعتماد به‌درستی راهش، با پافشاری توانست کار را جلو ببرد؛ خود من شاهد پشت سر گذاشتن روزهای سخت و طاقت‌فرسای رکورد تا رسیدن به قله فعلی هستم و می‏دانم که این گردنه‌های صعب‌العبور باز هم در میان راه این مجموعه متحد، وجود دارد اما در عین حال ایمان دارم که تمامی آنها نیز توسط رکورد مرتفع خواهند شد.

 

 

رکورد  و شرکت زیر مجموعه آن به نام شرکت روتک، آرزوهای بزرگی را در سر داشته که به برخی از آنها رسیده و با این روند مطمئناً به دیگر آرمان‌های خود هم خواهد رسید. باور کنید چنان حرکت موثر و قدرتمندی ورای خواسته‌های مادی است و از شوق خدمت‌رسانی و تلاش برای اعتلای صنعت چاپ برمی‌آید. من افتخار می‌کنم که عضو کوچکی از این مجموعه بزرگ هستم و از حضور در خدمت شما بزرگان و سروران نیز مشعوفم.

 

نمی‌خواستم امشب به این نکته اشاره کنم اما آن را در جاهای زیادی گفته‌ام و تکرارش خالی از لطف نیست. خواهشم از تمامی دوستان صنف چاپ این است که همواره احترام پیشکسوتانشان را نگه دارند. ما چون سیبی هستیم که با یک چوب بسیار نازک به درختی تنومند وصلیم و تا این ارتباط وجود دارد، خورشید، آب و باد برای ما خوب و تعالی بخش هستند اما به محض جدا شدن؛ تمام این موهبات که برای ما خوب بود به دشمن درجه یک ما تبدیل می‌شوند. ما مثل آن سیب و پیشکسوتان و استادان ما چون آن درخت عمل می‌کنند از این رو خواهش دارم که قدر وجود آنهارا در بینمان بدانیم و از وجودشان نهایت استفاده و تجربه‌اندوزی را داشته باشیم.

 

صحبت از پیشکسوتان شد، می‌خواهم از دوستی دعوت کنم که در هر جلسه‌ای که صحبت از تبلیغات و تابلوسازی می‌شود نام ایشان با پیشوند استاد به میان می‌آید. شخصی که برای صنعت تبلیغات این کشور زحمات فراوانی کشیده است؛ من مجوز ایشان را دیده‌ام که تاریخ آن مربوط به سال ۱۳۴۶ بود! ایشان بیش از نیم قرن تجربه در کار تابلوسازی و تبلیغات دارند. استاد نیکدل بزرگوار.

 

 

نیم قرن تجربه

 

نیکدل: ضمن تشکر از دعوت شرکت معظم رکورد و بزرگوارانی که در این جمع حضور دارند. من خرسندم که امروز با ۵۰ سال تلاش مستمر در صنعت تابلوسازی در خدمت شما سروران گرامی هستم. صنعت تابلوسازی هنری است که از نقاشی، خطاطی، صافکاری، آهنگری نرم، آهنگری سخت و دیگر صنایع و هنرها برای عرضه‌ی خود استفاده می‌کند. اگر دقیقاً بشمارید بیش از ۱۲ صنعت را خواهید یافت که با این صنعت عجین شده و در اختیار آن هستند، تمامی این بخش‌ها را در زیر سقف یک مجموعه به انجام رساندن کار بسیار سختی است.

 

 

من از ابتدای کارم سعی کردم که اگر کوچکترین کاری به انجام می‌رسانم توام با دقت باشد. من سختی کار دقیق را به جان می‌خریدم و درستکاری یکی از الگوهای همیشگی من بود. ما در مجموعه نیکدل زحمات زیادی کشیدیم تا امروز بتوانیم با امکانات بهتر و تکنولوژی به‌روزتری به کار بپردازیم.

حدود ۲۰ سال پیش بود که ما از میخ و چکش و تابلوهای پلاستیکی نامرغوب خسته شدیم، این تابلوها در زمان وزیدن باد شدید بسیار خطرناک بودند و کاری هم نمی‌شد کرد. این برای محصولات ما خصیصه خوبی نبود و من همواره به دنبال راه حلی برای این معضل بودم. به کشورهای خارجی زیادی سفر کردم، در خیابان‌ها قدم میزدم در حالی که چشمم به هوا بود و در تابلوهای سر در مغازه‌ها در جستجوی تکنیک جدیدی برای تابلوسازی می‌گشتم.

 

 

من حروف چنلیوم را وارد بازار ایران کردم. چون عمدتا برای روشنایی این تابلوها از نئون استفاده می‌شد، وقتی ماشین‌های سنگین از نزدیک ان می‌گذشتند دچار لرزش نور می‌شد و به طور کلی زیاد در بازار مورد استقبال قرار نگرفت. اوضاع به همین منوال می‌گذشت و وقت ما برای آزمون و خطا بر سر متریال‌های مختلف صرف می‌شد تا اینکه در یک سمینار به تابلویی برخوردم که از پلاستیک نرم و انعطاف‌پذیر درست شده بود و توجه من را به خود جلب کرد، این دقیقاً همان چیزی بود که به کار ما می‌آمد. با خودم تصمیم گرفتم که هر طور شده کمپانی سازنده آن را پیدا کنم. هلند، روسیه، کویت و دیگر کشورهای عربی را گشتم تا اینکه در امارات به یک مدل از آن برخوردم؛ این‌بار دیگر فرصت را از دست ندادم، سازنده آن را پیدا کردم و بیش از یک هفته برای گرفتن نمونه‌ای از آن معطل شدم اما بالاخره به خواسته‌ام رسیدم.

 

آن موقع تکنولوژی مثل امروز پیشرفت نکرده بود و ما با برش استیکر این تابلوها را اجرا می‌کردیم. کار به این صورت پیش می‌رفت تا اینکه یک کمپانی از روسیه به ایران آمد تا دستگاه‌های چاپ مخصوص تابلوسازی را به صنعت ایران معرفی و ارائه کند. نماینده این شرکت تمام ایران را گشت تا در نهایت به مجموعه ما رسید و پیشنهاد کرد به عنوان نماینده او در ایران فعالیت کنیم. برای من و هفت نفر دیگر هواپیمای اختصاصی گرفته شد و ما به کمپانی رفتیم و بعد از مذاکره قرار شد این دستگاه‌ها به ایران وارد شوند. اولین سری این واردات در نمایشگاه بین‌المللی صورت گرفت و برخی دوستان مثل آقای هوشنگ‌نژاد که در جمع حضور دارند هم در جریان این اتفاق قرار دارند. به هر زعم دستگاه‌ها وارد شد و مجموعه نیکدل هم به صورت اجاره‌ای آنها را در اختیار گرفت. دستگاه‌ها به مجموعه آمد و نصب و راه‌اندازی شد و کیفیت خوبی هم داشت اما کسی نمی‌توانست خوراک آن را تهیه کند و پرداخت ماهانه ۸۰ میلیون تومان اجاره برای ما کار مشکلی بود؛ اینطور شد که ما نتوانستم این دستگاه‌ها را بیش از یک ماه در مجموعه خود داشته باشیم.

 

 

به هر حال زمان گذشت و تکنولوژی پیشرفت کرد و امروز همه کارها به مدد آن آسان‌تر شد. من خوشحالم که تلاش‌های ما به ثمر نشست و این صنعت امروز در میان همکاران و مشتریان جا افتاده و خرسندم که سفره‌ای گسترده شد تا شرکت‌های زیادی نیروی انسانی به کار بگیرند و از این باب اشتغال‌زایی صورت بگیرد.

مجموعه ما امروز نام خود را به یک برند تبدیل کرده و سفارشات زیادی برای شرکت‌ها و بانک‌های معتبر به انجام رسانده که اکثر دست‌اندرکاران و حضار با آنها آشنایی دارند. بانک‌هایی چون صادرات، اقتصادنوین، سپه، کشاورزی و دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری مطرح کشور و همچنین شرکت‌های سایپا، پارس‌خودرو، نفت پارس و سازمان‌هایی چون مخابرات از خدمات ما بهره برده‌اند و نیکدل امروز در سراسر ایران تابلو نصب کرده دارد که باعث مباهات و نشانه کیفیت کار آن است.

 

 

همانطور که گفتم مجموعه نیکدل دائم به دنبال تکنولوژی‌های جدید برای هرچه بهتر کردن کیفیت کارش است و خوشحالم که در این جستجوها با شرکت رکورد برخوردیم و آشنا شدیم و چند ماهی است که نیکدل با این شرکت همکاری‌های خود را شروع کرده و در عرض کمتر از شش ماه، شش دستگاه از این برند را به مجموعه خود اضافه نموده است و جایگاه جدیدی را برای آنها در کنار کارخانه اصلی تعبیه کرده است که در واقع متعلق به رکورد است چرا که با دستگاه‌های با کیفیت آنها تجهیز شده است. تشکر می‌کنم از جناب مهندس دیلمی و جناب هوشیار و دیگر همکاران عزیز رکورد که واقعا برای ما سنگ تمام گذاشتند و حتی در روز تعطیل هم به ما خدمات‌رسانی کردند. یادم می‌آید یک قرار برای سرویس دستگاه‌ها گذاشته شده بود اما ما متوجه نبودیم که آن تاریخ تعطیل رسمی است، از این رو فکر می‌کردیم رکورد در آن تاریخ سر قرار حاضر نشود اما با من تماس گرفته شد و نیروهای آن در همان روز به مجموعه ما آمدند و طبق برنامه کارشان را به انجام رساندند. من نمی‌دانم اسم این خوش‌قولی و رسیدگی را چه بگذارم اما نهایت تشکر را از رسیدگی‌های این مجموعه حرفه‌ای دارم.

 

 

هوشیار: صحبت‌های جناب نیکدل را شنیدیم که خودشان تاریخچه زنده صنعت چاپ و تابلوسازی هستند. پیرو صحبت‌های ایشان در مورد تکنولوژی‌های ابتدایی لازم دیدم که اشاره‌ای به این نوع دستگاه‌ها داشته باشم. قبل از اینکه دستگاه‌های چاپی ظهور پیدا کنند که توان چاپ روی آلیاژهای تابلوسازی را داشته باشند، کاتر پلاترها شیوع زیادی داشتند. خود من شاهد بودم که دوستی در حدود ۱۰ سال پیش با خرید یک کاتر پلاتر و به‌کارگیری آن توانست در کمتر از ۶ ماه با سودی که عایدش شده بود یک خانه بخرد!

کار با کاتر پلاتر زمانی رونق زیادی داشت اما در چند سال اخیر کار با افت روبرو شد تا با پیدا شدن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها و امکاناتی که دستگاه‌های کاتر پلاتر برای کاربران به وجود می‌آورد دوباره این دستگاه به جایگاه اولیه خود نزدیک شد و به صدر لیست ابزار لازم برای کارهای تبلیغاتی بازگشت.

 

یکی از معتبرترین برندها در حوزه کاترپلاتر سوما است. خیلی از عزیزانی که در این صنعت کار کرده‌اند و از نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی بازدید کرده‌اند و کارخانه‌های بزرگی در زمینه چاپ و تبلیغات را به چشم دیده‌اند، کاترپلاتر سوما شرکت رکورد را به خوبی می‌شناسند. در این بخش از سرکار خانم Heidi Hoornaert مدیر فروش منطقه خاورمیانه این مجموعه خواهش می‌کنم روی سن تشریف بیاورند و توضیحاتی را در مورد کمپانی و دستگاه‌هایشان داشته باشند. سرکار خانم هادی‌ زحمت ترجمه سخنرانی ایشان را به عهده می‌گیرند.

 

 

سوما

 

Heidi Hoornaert: سلام، عصر همگی بخیر. من Heidi Hoornaert هستم، مدیر فروش منطقه خاورمیانه کمپانی سوما. سوما یک کارخانه بلژیکی است که تمامی محصولات را در خود بلژیک و در شهر بروژ در نزدیکی بروکسل به تولید می‌رساند. باز هم تاکید می‌کنم که تولید محصولات، خدمات، سرویس، توسعه و تمامی کارهای مربوط به کارخانه در خود بلژیک به انجام می‌رسد و خود کمپانی نظارت تامی بر تمامی مراحل تولید محصولاتش دارد.

 

ما به طور کلی سه نوع محصول را به تولید می‌رسانیم؛ برش سومامدل D یکی ازپرفروش ترین  آن مدل‌هادر دنیاست است که نمونه آن را اینجا مشاهده می کنید ،مدل بعدی ما که به کلاس S معروف است برش خود را با تیغه انجام می‌دهد. مدل دیگر روش فلت‌بد است که سری F سوما محسوب می‌شود. محصولات ما در صنایعی چون تبلیغات و برای محصولات فلکسی (متریال‌های انعطاف پذیر)، متریال‌های خشک و خشن (آلیاژهای غیر‏انعطاف‌پذیر) و کلیه آلیاژهایی که برای تبلیغات محیطی استفاده می‌شوند کاربرد دارد.

 

کاترپلاترهای سوما از پرفروش‌ترین محصولات مربوط به برش در سراسر دنیا هستند چرا که طی ۲۰ سال فعالیت، محصولات آن همواره در حال توسعه کیفی و پیشرفت بوده‌اند. گفتنی است که شرکت ما فروش مستقیمی ندارد و ترجیح می‌دهد این کار را توسط نمایندگان و توزیع‌کنندگانی چون شرکت پرقدرت رکورد به انجام برساند. تمامی کسانی که به عنوان نماینده ما هستند تحت آموزش و خدمات کارخانه ما قرار دارند و بخش سرویس و خدمات‌رسانی آنها تحت کمپانی سوما آموزش دیده‌اند.

 

سوما قطعات یدکی را به راحتی در دسترس مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد و خدمات‌رسانی بدون مشکل و در اسراع وقت برای مشتریان خود صورت می‌دهد. سوما به خاطر توجه به خواسته‌های بازار و اعتماد شما مشتریان و دقت‌نظرتان بر روی کیفیت، توانسته برای مدت طولانی در این بازار رقابتی بماند، رشد کند و همچنان محصولاتش را به عرضه برساند. سوما همواره سعی کرده با تکنولوژی روز دنیا قرین شده و نبض بازار را در دست داشته باشد و این رمز موفقیت و استقبال از محصولات این کمپانی است.

 

 

یکی از مزیت‌های فوق‌العاده سوما وجود نرم‌افزار اختصاصی آن است که ضمن پیشرفته بودن کاربری ساده‌ای دارد و به راحتی قابل بهره‌برداری است. مهمترین تفاوت سوما با برندهای معروف جهان نیز قابلیت برش رول به رول آن است که حتی در برندهای با قدمتی چون رولند هم وجود ندارد. این دستگاه‌ها مجهز به اپوسیستم بوده و کامپیوتری در آنها تعبیه شده که توان بارکدینگ را به شما می‌دهد.

این اولین حضور من در ایران است که توأم با خاطرات بی‌نظیری شده است، از مهربانی و مهمان‌نوازی شما بسیار متشکرم. در پایان هم باید از شرکت رکورد تشکر ویژه‌ای داشته باشم و بگویم شما می توانید تمام سوالات فنی و جزئیات مد نظرتان را با مدیر مجموعه رکورد که فردی کاملا حرفه‌ای و دانش‌ورز است در میان بگذارید.

 

 

در این قسمت می‌خواهم یکی از دوستان جدید رکورد را به شما معرفی کنم تا برای سخنرانی به پشت تریبون تشریف بیاورند. من در همان دیدار اول مجذوب تفکرات، تجربیات و تکنیک‌های ایشان شدم و برنامه مدون و خاصشان برای کار در زمینه چاپ و تبلیغات برایم تازگی داشت و توجه مرا جلب کرد. دعوت می‌کنم از عضو جدید خانواده رکورد، جناب آقای ابراهیمی مدیرعامل شرکت پیام سهند سپاهان

 

 

 

کار حرفه‌ای با همکاران حرفه‌ای

 

ابراهیمی: با عرض سلام و خسته نباشید باید بگویم که جناب هوشیار با این دعوت من را سوپرایز کردند، ممنونم از وقتی که در اختیار من گذاشتید. یک شهروند اروپایی در جمع ما حضور دارند که من به ایشان خوش‌آمد ویژه‌ای می‌گویم.

 

باید عرض کنم که من به عنوان یک ایرانی همیشه سعی داشته‌ام که پرچم کشورم را بالا نگهدارم. در طول ۲۸ سال خدمات صنعتی که در ایران داشته‌ام همواره سعی کرده‌ام نام ایران را پر افتخارتر کنم. من سال‌ها در اروپا زندگی کردم و سختی‌های زیادی کشیدم اما این فکر که یک ایرانی هستم باعث می‌شد همیشه و در هر مقطعی خود را در بالاترین سطح کیفی مطرح کنم.

اما من چگونه وارد صنعت چاپ شدم؟ بسیار خوشبختم که با آقای دیلمی و خانواده گرامی ایشان آشنا شدم که در تسهیل راه من موثر بودند و از ایشان تشکر می‌کنم که سال‌ها با پذیرفتن ریسک‌های بالا برای اعتلای صنعت چاپ این کشور تلاش کردند.

 

 

من چهره‌های اساتید زیادی چون استاد ایران‏عقیده و استاد نیکدل را در جمع می‌بینم که واقعا برای صنعت تبلیغات زحمات زیادی کشیدند. وقتی من در خیابان راه می‏روم و تابلوهای ساخته مجموعه نیکدل را می‌بینم به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم. من به مناسبت شغلم تابلوهای زیادی را در سراسر دنیا دیده و این نکته را به ضرس‌قاطع خدمتتان عرض می‌کنم که مجموعه نیکدل در زمره با کیفیت‌ترین مجموعه‌ها در سطح جهان به شمار می‌آید و این چیزی نیست که به سادگی به دست بیاید.

 

یک نکته مهم که مایلم به آن اشاره کنم مباحث مدیریتی است. شرکت‌هایی چون رکورد زحمت می‌کشند و دستگاه‌های مطابق با تکنولوژی روز را تهیه کرده و عرضه می‌کنند و ما هم آنها را خریداری می‌کنیم و در مجموعه‌هایمان به کار می‌بندیم اما بدانید که این روحیه فردی و مدیریتی است که می‌تواند به پیشبرد یک مجموعه کمک کند و یک پیش‌بینی خوب و مطابق با واقع را ممکن شود. البته نباید زحمات افرادی چون آقای دیلمی را که بهترین دستگاه‌ها را از لحاظ کیفیت تهیه و در اختیار ما قرار می‌دهند را نادیده گرفت و من هم از ایشان کمال تشکر را دارم اما معتقدم دستگاه‌ها در همه جای دنیا وجود دارند و در واقع این قدرت مدیریت یک مجموعه است که باعث موفقیت کاری آن می‌شود. روحیه‌ای که از آن صحبت می‏کنم در استاد نیکدل، آقای ایران‏عقیده و جناب هوشنگ نژاد وجود دارد و ما نظیر این افراد را در صنعت چاپ کم نداریم اما این صنعت دچار یک بحران است و آن بحران رقابتی در یک فضای غیر‏حرفه‌ای است.

 

قبل از همین جلسه من با آقای ایران‏عقیده بر سر موضوعی گپ می‎زدیم که اتفاقاً مسأله خود من هم بود. بارها شده که فردی با من تماس گرفته و پرسیده شما بنر را متری چقدر می‌زنید؟ این یعنی ما قیمت مصوبی نداریم و به جای کیفیت، این نرخ ما است که در نظر مشتریان اولویت دارد. این صنعت یک دیسیپلین و فرهنگ والا دارد که ما باید به آن احترام بگذاریم، کار تبلیغات و تابلوسازی یک هنر است و هنر قیمت ندارد اما می‌بینیم که در فضای رقابتی امروز وضع به گونه‌ای دیگر شده است.

 

 

جناب دیلمی زحمت کشیده و یک مجموعه بزرگ و از هر حیث حرفه‌ای را فراهم کرده و ما باید برای این تلاش‌ها ارزش قائل شویم. ما باید به میزانی از پختگی‌ برسیم که مجموعه‌های بزرگی مثل مجموعه آقای نیکدل، آقای هوشنگ نژاد و سایر دوستان صاحب صنعت بتوانند نبض بازار را در دست بگیرند و با نرخ اصولی طعم کار حرفه‌ای را به بازار داخلی بچشانند و بتوانند با جذب سفارشات بیشتر و تثبیت بازار به توسعه بخشی برسند و بهترین‌ها را عرضه کنند.

 

شاید یک نکته برای شما جالب باشد که از سال ۲۰۱۲ تا دسامبر ۲۰۱۷ بالغ بر ۳۵ درصد از مبلمان شهری اتحادیه اروپا در مجموعه ما تولید و ساخته شده است، سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۵ میلیون یورو با کمپانی‌های خارجی در مجموعه ما به انجام رسیده که من از همگی شما عزیزان دعوت می‌کنم که به کارخانه ما آمده و زحمات ما را از نزدیک ببینید؛ پیام سهند سپاهان متعلق به تمامی ایرانیان عزیز است. من با افتخار می‌گویم که کمپین مبلمان شهری جام‌جهانی قطر در سال ۲۰۲۲ با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۷۰ میلیون یورو توسط مجموعه ما با همراهی کمپانی والدی‌کاکس( لاتین نوشته شود) در حال به انجام رسانی است.

 

در اینجا گفتن این نکته ضروری است که اروپایی‌ها برای کار با ما مشتاق هستند و به ما اعتماد دارند اما متاسفانه شرایطی که آمریکایی‌ها مسببش هستند از حضور پررنگ آنها در ایران جلوگیری کرده است. اروپایی‌ها ثابت کرده‌اند که شرکای تجاری بسیار قابل اطمینانی برای ما هستند. در همین جا  این مژده را هم بدهم که شرکت HP یک ریسک بزرگ کرده و دستگاهی با عرض شش متر و ۸۵ سانتی‌متر را در اختیار مجموعه ما گذاشته و اکنون که من در خدمت شما هستم بیش از دو هفته شده که تکنسین‌های این شرکت در حال کار هستند تا بتوانند به واسطه لینکی در ترکیه ما را به شبکه سراسری HP وصل کرده و دستگاه فوق پیشرفته مذکور را راه‌اندازی کنند.

 

جناب دیلمی، استاد نیکدل و آقای ایران‌عقیده و سایر اساتید حاضر در جمع، من از شما و تمام کسانی که برای صنف زحمت کشیده‌اند و آن را به جایگاه متعالی امروز رسانیده‌اند کمال تشکر را دارم. متاسفانه بازار و مشتری امروز از برخی تولیدات که تحت لوای صنف ما به انجام می‌رسد راضی نیستند و می‌دانیم که خروجی برخی مجموعه‌های غیرحرفه‌ای کیفیت نازلی دارد که از عدم دانش، مهارت و رسیدگی صنف منتج شده و من خواهش دارم که با همدلی و برگزاری سمینارهای علمی بر این مشکلات هم فائق بیاییم.

 

امیدوارم این مجموعه که رکورد ایجاد کرده است و این سنت خوب گردهمایی که بنا نهاده در سال‌های بعد همچنان پر شور برقرار باشد. در پایان عرایضم یکبار دیگر از شما دعوت می‌کنم که مهمان شرکت ما باشید تا ببینید چه کار بزرگی در حال انجام شدن است. من از جناب انصاری( مالک مجموعه ایران مال بزرگترین پاساژ دنیا که تا دوسال دیگر افتتاح خواهد شد) دعوت به عمل آوردم و ایشان لطف کرده و به دیدار مجموعه ما آمدند بعد از دیدار باورشان نمی‌شد که در ایران می‌شود به این حد از کیفیت دست یافت و من هم باورم نمی‌شد که یک مجموعه چون رکورد در ایران پیدا شود که در این حد خدمات و سرویس در اختیار ما بگذارد. این باعث افتخار من است که با چنین مجموعه‌ای همکاری می‌کنم. من به عنوان یک سرباز در این صنف تمام تلاشم را برای اعتلای آن انجام می‏دهم و از اساتید و بزرگان این صنعت هم خواستارم که در این راه خطیر ما را تنها و بی‌پشتوانه نگذارند.

 

هوشیار: بیش از این شما را منتظر نمی‌گذارم و از آقای دیلمی مدیرعامل مجموعه رکورد خواهش می‏کنم که با سخنانشان حسن ختامی برای اولین گردهمایی ما داشته باشند.

 

 

رکورد

 

 

دیلمی: سلام خدمت همگی، قبل از هر چیز باید تشکر کنم از همه همکارانم، دوستان و مدعوین که با تشریف‌فرمایی خود ما را خشنود کردند. من از تمامی دوستانی که زحمت کشیدند و قدم رنجه کردند تا کانون این گردهمایی گرم شود و استرس ما برای اولین همایش رکورد کم نمودند، کمال تشکر را دارم. این تجربه اول ما بود و خدا را شاکریم که توانستیم این خیل از افراد حرفه‌ای و طبعا پرکار و مشغله را دور هم جمع کنیم.

 

 

طبق عادت معهود قبل از هر صحبت دیگری یک پیشینه و سابقه از رکورد را خدمتتان عرض می‌کنم. ما از سال ۱۳۸۳ کار تبلیغات را در ابعاد کوچک آغاز کردیم. مکان اولیه ما یک دفتر تقریباً ۷۰ متری بود که در میدان انقلاب، خیابان فرصت (شیرازی) قرار داشت. ما با بزاعتی محدود و آرزوهایی بزرگ کار را شروع کردیم و در ابتدای امر بیشتر در کار سازه‌های تبلیغاتی بودیم. در سال ۱۳۸۵ با توجه به عقبه و شناختی که ما در زمینه ماشین‌آلات و مباحث فنی آنها داشتیم، متوجه شدیم که تبلیغات از نبود تکنولوژی ضعف‌های عمده‌ای دارد و از این رو ترغیب شدیم که وارد این حوزه از کار بشویم. در ابتدا ما به سراغ دستگاه‌های کوچک پلاتر رفتیم و برای شناخت سیستم‌شان شروع به کلنجار رفتن با آنها کردیم. نمی‌گویم این ماشین‌ها نسبت به تجربه‌های پیشین ما از ماشین آلات چاپ ساده‌تر و یا پیچیده‌تر بودند اما شکلی کاملاً متفاوت داشتند. اولین پلاتری که ما روی آن کار می‌کردیم حدود یک ماه زمان برد تا به نتیجه و خروجی دلخواه ما رسید و بعدها ما فهمیدیم که در کل خاورمیانه به خاطر برخی مشکلات فنی عدیده کسی موفق به چاپ گرفتن از آن نشده بود در حالی که ما باتغییراتی که بر روی آنها انجام داده بودیم در ظرف کمتر از دو سال بیش از هزار عدد از آن کاترپلاتر را در ایران به فروش رساندیم. این کار برای ما یک اتفاق بزرگ بود چرا که در آن زمان فقط برندهایی چون HP ,CANON وEPSON در ایران وجود داشت و در واقع این کپی‌هاییENCAD  که چین ساخته بود اتفاق جدیدی را رقم زد و این امکان را به وجود آورد که با هزینه‌های خیلی خیلی پایینتر و مناسب وضع اقتصادی بازار ما توان تولیدی همسان با نمونه‌های خارجی در اختیار صنعتگران ما قرار بگیرد.

 

 

بعد از آن ما وارد بازار دستگاه‌های سالونت شدیم و باز هم در اول کار و در ساخت دستگاه‌های اول و دوم شکست خوردیم و ساخته و پرداخته کردن دستگاه اول به خاطر مشکلات فنی و نرم‌افزاری که داشت، حدود یک سال طول کشید و دستگاه دوم هم قریب به شش ماه زمان برد که ناامید کننده بود و ما را چند ماهی از این کار دلسرد کرد. اما دوباره در اواخر سال ۸۶ بود که سراغ این نوع ماشین الات رفتیم و این بار موفق به واردات دستگاه های با کیفیت و مثال زدنی شدیم و توانستیم تا سال ۱۳۹۳ بیش از چهار هزار دستگاه سالونت فروخته و با موفقیت نصب و راه‌اندازی کنیم. من تا سال ۱۳۸۹ در ایران بودم اما همان آرمان‌خواهی که در ابتدای عرایضم به آن اشاره کردم مرا به تصمیمات جدیدی سوق داد.

 

 

من به فکر افتادم برای ارتقای کیفی دستگاهی که تولید می‌کنیم به چین بروم و در آنجا دست به تولید در تیراژهای بالاتر و کیفیت‌های برتر بزنم و آن را به دیگر کشورها هم عرضه کنم. من به چین رفتم و در ابتدا وارد شانگهای شدم. پیش‌بینی من این بود که ما در همان شش ماهه اول کار به خواسته‌هایمان می‏رسیم اما این اتفاق نیفتاد؛ ساختار تولیدی و مدیریتی چین و قوانین کار و کارگری آن با ما خیلی متفاوت بود و انتخاب عرضه‌کنندگان قطعات در میان خیل عظیم تولیدکنندگان کار مشکلی بود و تنها دو کارخانه یافتیم که کیفیت مطلوبی داشت و ما از آنها قطعات‌مان را تامین می‌کردیم. شما حساب کنید برای ساخت یک کلید ساده حدود ۸۰ کارخانه را در چین یافتیم و حالا ببینید جستجوی بهترین در میان آنها چقدر مشکل و طاقت‎فرسا است. سال اول ما فقط توانستیم هشت دستگاه به تولید برسانیم اما سال دوم این رقم به ۴۰ دستگاه رسید. دیگر در آن مقطع زمانی ما تمامی قطعات را تست کرده و با کم و زیاد بازار آشنا شده بودیم و به انتخاب‌های اصلح خود رسیده بودیم، این بود که توانستیم تیراژمان را بالا و بالاتر ببریم و در سال سوم بتوانیم ماهانه ۴۰ دستگاه را به تولید برسانیم. تغییر در میزان و شیوه تولید باعث دگرگونی در فرم کار و مدیریت ما شد و مجبورمان کرد نیروی بیشتری استخدام کنیم و مکانمان را تغییر دهیم. پرسنل ما در طول سه ماه به ۲۵ نفر رسید و به کارگاهی دو هزار متری منتقل شدیم. ما دیگر در بحث تولید کاملاً حرفه‌ای شده بودیم و از همین رو قبل از هر چیز محل جدید را مکانیزه کردیم و برای تمامی بخش‌هایمان بنا به تکنولوژی روز دنیا عمل نمودیم. ما با کیفیت ترین قطعات را شناسایی کرده و آنها را در تولیداتمان به کار ‌بردیم و هر روز در حال ارتقا بودیم تا اینکه یک سری مسائل جانبی برای من پیش آمد. ما یک شریک چینی و یک شریک ایرانی داشتیم اما دگرگونی پیش آمد و در نهایت کار به شکلی در آمد که من به سال ۱۳۹۳ مجبور شدم به ایران برگردم.

 

 

من در ابتدای برگشتنم به ایران به فکر ماندن نبودم و قرار بود بعد از مدتی دوباره به چین برگردم و از همین رو کارگاه را نگه داشته بودم و حقوق حسابدار و شش نفر از کارکنان اصلی را پرداخت می‌کردم که بمانند اما کم‌کم متوجه شدم که نمی‌توانم هم در ایران باشم و هم کارگاهم را در چین حفظ کنم، این شد که بعد از پنج ماه مجبور به انتخاب شدم و بهتر دیدم که در ایران بمانم و از تجربیاتی که کسب کرده‌ام در وطن خود استفاده کنم. کارگاه ما در چین تعطیل و تحویل داده شد و کارمان در ایران آغاز شد.

 

 

 

جا دارد تشکر ویژه از آقایان قربانی، طاهری و هوشیار داشته باشم که مرا از همان ابتدای کار همراهی کردند و همواره مرا حمایت کردند. به کمک این عزیزان و تجارب و همت مضاعفشان، مجموعه رکورد در ایران شکل گرفت و کارش را آغاز کرد و کم‌کم به اوج رسید. در ادامه راه، آقای ابراهیمی به مجموعه ما اضافه شدند و مسئولیت کارهای سرویس و نگهداری را عهده‌دار شدند که این کار را به بهترین نحو به انجام رساندند. آقای محمد قربانی به ما پیوستند و نظمی را به انبار ما دادند که باعث هماهنگی و همدلی و رشد بیشتر رکورد شد. رکورد در شروع کار خود خوش‌شانس بود و در ادامه این بخت با او یار بود که زبده‌ترین و بهترین افراد موجود در بازار کار به پیکره آن پیوستند و محیطی را فراهم کردند که خود من از بودن در آن لذت می‌برم و در محل کار هرگز احساس خستگی نمی‌کنم و حس می‌کنم در کانون خانواده خود قرار دارم. من در کنار تیم رکورد خوشحالم و از تک تک آنها به خاطر القای این حس خوب کمال تشکر را دارم.

 

 

قبل از به پایان رساندن اولین دوره از همایش‌های رکورد لازم می‌بینم که به نکته‌ی کوچکی اشاره کنم. هر کدام از ما، چه عرضه کننده ماشین‌آلات و ملزومات و چه چاپخانه‌داران، تابلوسازها و شرکت‌های تبلیغاتی و دیگر دست‌اندرکاران این صنعت بزرگ، هر کدام در بازار با فراز و نشیب‌های زیادی روبرو هستیم، همه ما با مسائل اقتصادی، چک‌های برگشتی و مشکلات غیرقابل پیش‌بینی مالی کاملاً آشنایی داریم؛ تمامی ما نیز این‌ها را به عنوان بخشی از کارمان پذیرفته‌ایم و همه ما تصمیم گرفته‌ایم که این کار را ادامه دهیم. اکثر افرادی که در این گردهمایی حضور دارند سال‌هاست که در این کار هستند و قرار است که سالیان متمادی دیگری هم در این صنعت بمانند و کارشان را توسعه دهند. اگر خوب توجه کنید ما همه اجزای مختلف یک صنعت هستیم و وجودمان در گرو وجود دیگری است، ما به هم احتیاج داریم.

 

 

زنجیره ارتباطی ما هیچ کجا قطع نمی‌شود و من مطمئنم که سال دیگر هم در همین نمایشگاه و همین همایش دوباره همدیگر را خواهیم دید و ارادتمان به هم مقوم‌تر خواهد شد. صلابت ما از ارتباطی که با هم داریم ناشی می‌شود، هرچند که مشکلات در کار وجود دارد و گاهی دلخوری‎هایی را منجر می‌شود اما مهم این است که با گذشت و فروتنی کنار گذاشته شده و برای رسیدن به هدفی مشترک و اعلاتر فراموش می‌شوند. این خصایص نیکو است که باعث قوام و دوام این صنعت شده و واژه خانواده چاپ را زیبنده‌ی آن کرده است.

 

 

در پایان جا دارد از آقای هوشنگ نژاد و اقای امید بنان  تشکر کنم که طی دو سال گذشته به ما کمک‌های فراوانی کردند. بعدها ما با اساتیدی چون جناب نیکدل آشنا شدیم که باعث افتخار ما هستند و همچنین افتخار شاگردی استاد ایران‏عقیده نصیب ما شد که از این بابت هم شاکریم.در سالی که گذشت  با برادران محترم صادقیانمدیران  مجموعهبا سابقه پیش برد همکاری‌های متعدد و موفقی داشتیم که بسیار پر ثمر بود؛ با آقای مقصودی مدیر مجموعه ZENIT  آشنا شدیم که بسیار انسان عالم و شریفی هستند و ما را با دوستان خوب و صمیمی خود آشنا کردند که وجودشان همواره باعث مباهات ما شده است. ما با جناب عزتی مجموعه ایده برش و آقای محمدزادهآتلیه پلک در شهر قم همکاری‌های موفقی داشتیم و خاطره خوشی نقش بست که از آنها هم تشکر می‌کنیم.

 

 

جا دارد حضور آقای زکایی را در جمع خودمان قدر بدانیم؛ کسی که انسانیت و شرافتی که در اکثر ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی گم شده بود را احیا کرد و سال‌ها کمک حال صنعت معظم چاپ بود. همچنین تشکر دارم از آقای امیر حسین قاسمی، دوست عزیز من که در جمع حضور ندارند و دوستان دیگری چون برادران عنبرستانی چاپ دیجیتال مدرن که همواره کمک‌ حال رکورد بوده‌اند و دوستان جدیدی چون آقای ابراهیمی که تازه به جمع خانواده  ما پیوستند. من از تمام دوستانی که در همایش ما شرکت کردند نیز کمال تشکر را دارم و در نهایت هم از دوست قدیمی و یار همیشگی رکورد جناب بهبهانی مدیر مجموعه الکا ممنونم که تقریبا هر روز صدای گرم ایشان را می‌شنویم و امیدوارم که این ارتباط همچنان خوب و صمیمی، در یک  محیط دوستانه و پر انژی برقرار باشد. امیدوارم همگی شما را در همایش بعدی شرکت رکورد ملاقات کنم.

 

 

 

 

در این بازار اگر سودی است با درویش خرسند است

خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی

 

امتیاز شما به این مقاله
5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها:
مقالات مرتبط

یاور ما در سایت باشید

با ارسال دیدگاه های خود در سایت، جهت بهبود مطالب مارا یاری فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

(ضروری)
(ضروری) (ضروری)

۴۸۳۱۵ - ۰۲۱